fbpx

Følgende indlæg er udarbejdet af social media-bureauet bSocial fra Århus.

Du synes måske mest af alt, det lyder mere som et step tilbage til den gammeldags telefonsvarer. Og det er det måske også, formatet kan i hvert fald minde om. Men hvor tit har du ikke været i gang med at skrive en tekstbesked og været træt af, hvor lang tid det tager, og hvor svært det er at formulere sig helt så præcist, som du kunne ønske dig?

Hvis du savner et alternativ til den tekstbaserede kommunikation, så vil LinkedIns nyeste funktion måske kunne begejstre dig. LinkedIn har netop udgivet en funktion – LinkedIn voicemail – som gør det muligt at tilføje lydklip til beskeder.

LinkedIn’s nye funktion: LinkedIn Voicemail

Fordelene ved at kunne bruge talebeskeder frem for eller i kombination med tekstbeskeder, er ifølge LinkedIn bl.a., at lydklip er en nem kommunikationsform på farten. Det hænger sammen med, at folk i gennemsnit taler fire gange hurtigere, end de skriver og er fri for at stoppe op, hvis de skal formulere en besked. Noget andet er, at det kan være lettere at forklare mere komplekse emner via lydbeskeder, fordi brugen af stemmen kan gøre det lettere at udtrykke sig og få sit budskab ud på den måde, det er tiltænkt.

Overordnet set, har lydbeskeder mange af de samme fordele som telefonopkald, og den stemmebaserede kommunikation kan virke mere personlig end den skriftlige, men en anden stor fordel ved lydbeskederne er, at modtageren får mulighed for at reflektere over sit svar, fordi vedkommende kan aflytte meddelelsen og besvare den, når det passer.

Forbered dig på mere taletid

LinkedIn Voicemail og lignende stemmebaserede tiltag vil kun blive mere relevante i de kommende år, fordi tendensen er, at flere og flere taler til deres telefoner – særligt den yngre generation – og stemme-styringssystemer i hjemmet. Faktisk forventes det, at op mod 50 % af alle online søgninger i 2020 vil være foretaget med stemmen. Så der er al mulig grund til at begynde at tænke stemmen ind i flere led af sin forretning, hvis man ønsker at følge med udviklingen.

Hos Facebook har de set tendensen, og forberedelsere til, hvordan de kan integrere brugen af stemmen på deres platform er i fuld gang. Facebook skulle eftersigende være i gang med at udvikle deres egen smart speaker, som skal være deres bud på en assistent til hjemmet på linje med Amazons Alexa, Apples Siri og Googles Home speaker. Udviklingen af stemmeaktiverede assistenter til hjemmet er i hastig udvikling, og der er ingen tvivl om, at det er den vej, det kommer til at gå. Så hvem ved, måske Facebook er på vej i en retning, hvor store dele af deres platform vil være stemmestyret?

Èn ting ved vi, og det er, at Facebook tidligere i år testede lydklip i statusopdateringer. Funktionen var lavet som en test til det indiske marked, hvor Facebook-brugerne fik mulighed for at lave statusopdateringer på en ny måde: “Tilføj lydklip”. Det bliver måske ikke indtalte statusopdateringer, Facebook kommer til at rulle ud til alle sine brugere, men én ting er sikkert: Facebook er i fuld gang med at finde ud af, hvordan lydklip og brugernes stemmer kan komme til at fylde meget mere på platformen.

bSocial

Author bSocial

More posts by bSocial